competenties

 

  • Resultaatgericht: Wanneer je een jaarrekening controleert, wil je dat natuurlijk goed doen. Je cliënt is er niet bij gebaat als jij een enorme misser over het hoofd ziet in de boekhouding. Ook een kundig advies uitbrengen of een helder rapport samenstellen, gaat niet zonder de instelling om resultaten te willen halen. Je denkt mee over het beleid van je cliënten en probeert actief met oplossingen aan te komen.
  • Cijfermatig inzicht: Je hoeft echt geen ster in hoofdrekenen te zijn, maar je moet het wel boeiend vinden om voortdurend in de wereld van cijfers en getallen te duiken.
  • Klantgericht: Je onderhoudt met je cliënten vaak een jarenlange vertrouwensband. Logisch dus dat je hen zo goed mogelijk van dienst probeert te zijn. Daarbij hoort het zich inleven in de situatie van de klant en een integere houding. Maar je moet soms ook een bedrijf of organisatie durven confronteren met lastige feiten. Uiteindelijk heeft de klant daar meer aan dan het onder de tafel stoppen of negeren van fouten en problemen.
  • Organisatiegericht: Je bent actief betrokken bij de administratie en bedrijfsvoering. Je kijkt dus zorgvuldig naar het reilen en zeilen binnen een organisatie en zorgt ervoor dat je zoveel mogelijk informatie hierover verzamelt. Zo kun je bijvoorbeeld een beter onderbouwd advies geven. Of ben je in staat om goede conclusies te trekken uit de beperkte informatie die een onderneming je verstrekt. Hierbij is ook je analytisch vermogen van belang. Je stelt je daarnaast flexibel en positief op ten aanzien van veranderingen en ontwikkelingen binnen het bedrijf.
  • Communicatieve vaardigheden: Adviseren, controleren, vergaderen en het schrijven van rapporten (onder andere externe verslaggeving) horen tot de dagelijkse kost van een accountant. Bij deze activiteiten wordt een beroep gedaan op je mondelinge en schriftelijke vaardigheden. Maar ook je uitstraling en houding zijn essentieel voor een goede relatie met je cliënten en collega’s.